Výdaj ereceptu
Pacient nemusí mať k dispozícii papierový recept/poukaz. V lekárni alebo výdajni predloží svoj identifikačný preukaz (preukaz poistenca či občiansky preukaz s elektronickým čipom). Po identifikácii pacienta zobrazí systém lekárnikovi alebo výdajcovi zdravotníckych pomôcok všetky jeho predpísané nevydané lieky/zdravotnícke pomôcky/dietetické potraviny.
Overenie pacienta
Pacient nie je držiteľom občianskeho preukazu s elektronickým čipom (eID)
Lekárnik, na základe rodného čísla (RČ) z preukazu poistenca alebo načítaním čiarového kódu z papierového predpisu/poukazu overí vo svojom softvéri pacienta a jeho:
- príslušnosť k zdravotnej poisťovni
- status dlžníka a jeho nárok na úhradu odkladnej zdravotnej starostlivosti z verejného zdravotného poistenia
Pacient je držiteľom občianskeho preukazu s elektronickým čipom (eID)
Ak pacient disponuje eID (alebo elektronickým dokladom o povolení na pobyt (eDoPP)), v lekárni ho vloží do čítačky, čím sa automaticky overí jeho identita a lekárnik nemusí do softvéru zadávať pacientovo rodné číslo (RČ) alebo bezvýznamové identifikačné číslo (BIČ).
Ak je pacient dlžník, ale má nárok na úhradu odkladnej zdravotnej starostlivosti, softvér na to neupozorňuje a správa sa k pacientovi ako keby nebol dlžníkom. V prípade, že pacient nemá nárok na úhradu odkladnej zdravotnej starostlivosti, softvér na tento fakt lekárnika upozorní hláškou. Ak lekár na papierovom alebo elektronickom predpise uviedol, že ide o neodkladnú zdravotnú starostlivosť, liek/pomôcku/dietetickú potravinu nehradí pacient v plnej výške, ale v súlade s platnou kategorizáciou. Ak však ide o odkladnú zdravotnú starostlivosť, pacient si podľa legislatívy hradí náklady v plnej výške sám. Rovnako tak aj v prípade, ak lekár uviedol na papierový predpis/poukaz poznámku "Hradí pacient" alebo "Nezmluvný lekár".
Výdaj lieku/zdravotníckej pomôcky/dietetickej potraviny bez papierového predpisu/poukazu
Lekárnik zadá do softvéru RČ /BIČ pacienta z jeho preukazu poistenca. V softvéri sa mu zobrazia všetky platné predpisy pacienta, ktoré zatiaľ elektronicky nevydala žiadna iná lekáreň. Lekárnik vyberie elektronický preskripčný záznam s tým liekom/pomôckou/dietetickou potravinou, ktorý si pacient aktuálne prišiel vybrať. Následne výdaj bezodkladne po jeho zrealizovaní potvrdí aj v softvéri, čím sa na pozadí odošle informácia, online, do systému ezdravie.
Zdravotné poisťovne môžu ako alternatívu, k postupu uvedenému vyššie, sprístupniť elektronické preskripčné záznamy s čiarovým kódom aj v pacientovej mobilnej aplikácii. Ak sa pacient preukáže čiarovým kódom v mobilnej aplikácii, lekárnik načíta kód čítačkou a v softvéri sa mu zobrazí príslušný elektronický preskripčný záznam.
Mobilná aplikácia môže obsahovať aj čiarový kód identifikujúci rodné číslo pacienta. Ak lekárnik čítačkou načíta rodné číslo pacienta z mobilu, je to ako by ho do softvéru zadal sám. Ak má pacient nejaké nevydané predpisy, zobrazia sa v softvéri. Mobilná aplikácia nenahrádza papierový predpis/poukaz v prípade, že nebol vytvorený elektronický preskripčný záznam.
Výdaj lieku/zdravotníckej pomôcky/dietetickej potraviny z papierového predpisu/poukazu
Predpis/poukaz bez čiarového kódu
Lekárnik najskôr do softvéru zadá rodné číslo (RČ) pacienta z jeho preukazu poistenca. Je totiž možné, že lekár vytvoril elektronický preskripčný záznam až po vzniku papierového predpisu/poukazu (napr. pri návštevnej službe alebo z technických príčin). Iba ak softvér nezobrazí žiaden elektronický predpis, lekárnik pokračuje vo výdaji na základe papierového predpisu/poukazu, čiže tak ako doteraz. Lekárnik výdaj bezodkladne po jeho zrealizovaní potvrdí aj v softvéri, čím sa na pozadí odošle informácia, online, do systému ezdravie.
Predpis/poukaz s čiarovým kódom
Lekárnik načíta čítačkou čiarový kód na papierovom predpise/poukaze. Ak načítanie nefunguje, skúsi zadať do softvéru číselnú interpretáciu pod čiarovým kódom (stačí posledných 11 číslic vyznačených tučným písmom) alebo rodné číslo pacienta. Ak sa ani potom v softvéri nezobrazí príslušný elektronický preskripčný záznam, lekárnik môže výdaj odmietnuť.
Lekárnik skontroluje vyhľadaný elektronický preskripčný záznam a porovná ho s papierovým predpisom/poukazom. Musia byť totožné a nesmú sa líšiť.
Lekárnik výdaj bezodkladne po jeho zrealizovaní potvrdí aj v softvéri, čím sa na pozadí odošle informácia, online, do systému ezdravie.
Nutnosť papierového predpisu/poukazu
Lekárnik si pri výdaji lieku/zdravotníckej pomôcky/dietetickej potraviny pýta od pacienta papierový predpis/poukaz, keď:
- liek/pomôcku/dietetickú potravinu si vyberá pacient mimo EÚ alebo z EÚ, ale má iba európsky preukaz zdravotného poistenia alebo formulár E111 (turista)
- ide o predpis od neambulujúceho lekára (kód 099)
- ide o výdaj zdravotnej pomôcky v očných optikách
- lekár síce vytvoril predpis elektronicky, ale nepodpísal ho správne - použitím elektronického preukazu zdravotníckeho pracovníka (ePZP) – túto informáciu zobrazí lekárnikovi jeho softvér.
Odlišnosti medzi papierovým a elektronickým záznamom
Lekár je povinný vytvoriť papierový predpis/poukaz identický s elektronickým preskripčným záznamom. Jeho softvér nesmie umožniť zmenu elektronického záznamu medzi odoslaním do systému ezdravie a tlačou. Napriek tomu sa môže stať, že papierový predpis/poukaz a elektronický preskripčný záznam sa budú líšiť (napríklad v počte balení, sile lieku, dávkovaní). V takom prípade môže lekárnik:
- kontaktovať predpisujúceho lekára a výdaj zrealizovať až po tejto konzultácii
- v prípade pretrvávajúcich pochybností výdaj odmietnuť
Odporúčaný postup v prípade rozdielu daného:
- Počtom balení
- ak je v elektronickom zázname nižší počet balení ako na papieri, lekárnik môže vykonať výdaj na základe elektronického záznamu
- ak je v elektronickom zázname vyšší počet balení ako na papieri, lekárnik nevykoná výdaj, prípadne si s lekárom overí počet balení a predpísaný liek/pomôcku/dietetickú potravinu vydá až po tejto konzultácii
- Iným rozdielom (sila lieku, dávkovanie):
- lekárnik môže odmietnuť výdaj.
Lekárnik môže výdaj odmietnuť z týchto dôvodov:
- má pochybnosti o nesprávnom vystavení predpisu/poukazu
- nájde rozdiel medzi papierovým a elektronickým záznamom s výnimkou rozdielov, ktoré mohli vzniknúť z dôvodu, prebiehajúcej úpravy softvérov u lekárov a nie je možné uviesť všetky údaje aj na elektronický predpis
- pacient má papierový predpis/poukaz s čiarovým kódom, ale softvér k nemu nenašiel elektronický záznam
- pacient nemá papierový predpis/poukaz a v lekárni z technických príčin nefunguje erecept, softvér a/alebo internet. V takomto prípade je predpoklad, že systém čoskoro nabehne.
Ustanovenia zákona č. 362/2011 Z. z. o lieku týkajúce sa odmietnutia výdaja v lekárni ostávajú v platnosti.
Môže sa stať, že na papierovom predpise/poukaze budú uvedené údaje, ktoré budú v elektronickom zázname, chýbať. Konkrétne:
- liek si hradí pacient sám na vlastnú žiadosť,
- predpis realizuje/odporúča nezmluvný lekár,
- opis pomôcky na mieru,
- predpis položky, ktorý vopred schvaľuje ZP,
- zdôvodnenie predpisu (napr. stupeň inkontinencie, množstevný limit a pod.).
Je to v poriadku, keďže u lekárov stále prebieha úprava softvérov a ich používanie bude súčasťou nových elektronických predpisov.
Dočasné blokovanie elektronického záznamu
Blokovanie elektronického záznamu, za účelom objednania lieku/pomôcky/dietetickej potraviny, ktorý lekáreň/výdajňa nemá aktuálne na sklade, zatiaľ v erecepte nie je dostupné. Lekáreň/výdajňa preto postupuje nasledovne:
- v softvéri potvrdí výdaj lieku/pomôcky/dietetickej potraviny, čím zablokuje jeho zobrazenie v inej lekárni/výdajni
- blokuje sa na celú platnosť predpisu podľa platnej legislatívy
- ak pacient predložil aj papierový recept/poukaz, lekáreň/výdajňa mu ho ako doteraz odoberie
- lekáreň/výdajňa sa dohodne s pacientom na termíne výdaja
- lekáreň/výdajňa, ktorá predpis zablokovala, pri výdaji vytvára štandardný dispenzačný záznam, čím sa predpis automaticky odblokuje
- pre blokovaný predpis nie je možné vykonať výpis
- pokiaľ lekáreň/výdajňa nevie požadovaný liek/pomôcku/dietetickú potravinu v čase blokovania vydať, predpis odblokuje, čím pacientovi umožní vybrať si predpísaný liek/pomôcku/dietetickú potravinu v inej lekárni/ výdajni, o čom pacienta informuje a prípadne mu vráti papierový recept/ poukaz, ak mu ho odobrala
- keď príde k skutočnému výdaju, pôvodný záznam vystornuje a pošle aktuálny správny elektronický záznam o výdaji.
Ak lekáreň nerealizuje výdaj celého predpísaného počtu balení lieku/dietetickej potraviny, v softvéri zhotoví výpis z receptu s novým čiarovým kódom a s nevydaným počtom balení. Papierový výpis tlačiť nemusí.
Odlokovať preskripčný záznam môže len tá lekáreň, ktorá ho zablokovala.
Oprava alebo zrušenie výdaja
Lekárnik môže upraviť údaje z elektronického preskripčného záznamu, v súlade s platnou legislatívou tak, že uvedie správne údaje v elektronickom dispenzačnom zázname. V niektorých situáciách sa oprava dokonca vyžaduje (generická substitúcia).
Opravu alebo zmenu údajov o výdaji lekárnik realizuje čo najskôr tak, že pôvodný elektronický dispenzačný záznam v softvéri vystornuje a vytvorí nový elektronický dispenzačný záznam so správnymi údajmi. Záznam sa dá zrušiť aj kompletne - vystornovaním. Oprava aj zrušenie sú možné aj vo fáze zúčtovania a fakturácie.
Preplácanie lekárenskej starostlivosti zdravotnými poisťovňami
Zdravotné poisťovne preplácajú lekárenskú starostlivosť tak ako doteraz, teda na základe faktúry a zúčtovacích dokladov. Nad údajmi, ktoré prídu do zdravotných poisťovní, prebiehajú analýzy a kontroly zamerané o. i. na nezrovnalosti medzi elektronickým záznamom, papierovým predpisom/poukazom a vykázanými údajmi.
Lekáreň môže, ale nemusí zasielať do zdravotnej poisťovne papierové predpisy/poukazy s čiarovým kódom, pri ktorých výdaj realizovala na základe riadne podpísaného elektronického preskripčného záznamu. Túto informáciu by mal lekárni zobraziť jej softvér. Papierové predpisy/poukazy triedi v zmysle platnej legislatívy a zmlúv so zdravotnými poisťovňami.