Výdaj ereceptu

Pacient nemusí mať k dispozícii papierový recept/poukaz. V lekárni alebo výdajni predloží svoj identifikačný preukaz (preukaz poistenca či občiansky preukaz s elektronickým čipom). Po identifikácii pacienta zobrazí systém lekárnikovi alebo výdajcovi zdravotníckych pomôcok všetky jeho predpísané nevydané lieky/zdravotnícke pomôcky/dietetické potraviny.

Overenie pacienta

Pacient nie je držiteľom občianskeho preukazu s elektronickým čipom (eID)

Lekárnik, na základe rodného čísla (RČ) z preukazu poistenca alebo načítaním čiarového kódu z papierového predpisu/poukazu overí vo svojom softvéri pacienta a jeho:

  • príslušnosť k zdravotnej poisťovni
  • status dlžníka a jeho nárok na úhradu odkladnej zdravotnej starostlivosti z verejného zdravotného poistenia

Pacient je držiteľom občianskeho preukazu s elektronickým čipom (eID)

Ak pacient disponuje eID (alebo elektronickým dokladom o povolení na pobyt (eDoPP)), v lekárni ho vloží do čítačky, čím sa automaticky overí jeho identita a lekárnik nemusí do softvéru zadávať pacientovo rodné číslo (RČ) alebo bezvýznamové identifikačné číslo (BIČ).

 

Ak je pacient dlžník, ale má nárok na úhradu odkladnej zdravotnej starostlivosti, softvér na to neupozorňuje a správa sa k pacientovi ako keby nebol dlžníkom. V prípade, že pacient nemá nárok na úhradu odkladnej zdravotnej starostlivosti, softvér na tento fakt lekárnika upozorní hláškou. Ak lekár na papierovom alebo elektronickom predpise uviedol, že ide o neodkladnú zdravotnú starostlivosť, liek/pomôcku/dietetickú potravinu nehradí pacient v plnej výške, ale v súlade s platnou kategorizáciou. Ak však ide o odkladnú zdravotnú starostlivosť, pacient si podľa legislatívy hradí náklady v plnej výške sám. Rovnako tak aj v prípade, ak lekár uviedol na papierový predpis/poukaz poznámku "Hradí pacient" alebo "Nezmluvný lekár".

Výdaj lieku/zdravotníckej pomôcky/dietetickej potraviny bez papierového predpisu/poukazu

Lekárnik zadá do softvéru RČ /BIČ pacienta z jeho preukazu poistenca. V softvéri sa mu zobrazia všetky platné predpisy pacienta, ktoré zatiaľ elektronicky nevydala žiadna iná lekáreň. Lekárnik vyberie elektronický preskripčný záznam s tým liekom/pomôckou/dietetickou potravinou, ktorý si pacient aktuálne prišiel vybrať. Následne výdaj bezodkladne po jeho zrealizovaní potvrdí aj v softvéri, čím sa na pozadí odošle informácia, online, do systému ezdravie.

Zdravotné poisťovne môžu ako alternatívu, k postupu uvedenému vyššie, sprístupniť elektronické preskripčné záznamy s čiarovým kódom aj v pacientovej mobilnej aplikácii. Ak sa pacient preukáže čiarovým kódom v mobilnej aplikácii, lekárnik načíta kód čítačkou a v softvéri sa mu zobrazí príslušný elektronický preskripčný záznam.
Mobilná aplikácia môže obsahovať aj čiarový kód identifikujúci rodné číslo pacienta. Ak lekárnik čítačkou načíta rodné číslo pacienta z mobilu, je to ako by ho do softvéru zadal sám. Ak má pacient nejaké nevydané predpisy, zobrazia sa v softvéri. Mobilná aplikácia nenahrádza papierový predpis/poukaz v prípade, že nebol vytvorený elektronický preskripčný záznam.

Výdaj lieku/zdravotníckej pomôcky/dietetickej potraviny z papierového predpisu/poukazu

Predpis/poukaz bez čiarového kódu

Lekárnik najskôr do softvéru zadá rodné číslo (RČ) pacienta z jeho preukazu poistenca. Je totiž možné, že lekár vytvoril elektronický preskripčný záznam až po vzniku papierového predpisu/poukazu (napr. pri návštevnej službe alebo z technických príčin). Iba ak softvér nezobrazí žiaden elektronický predpis, lekárnik pokračuje vo výdaji na základe papierového predpisu/poukazu, čiže tak ako doteraz. Lekárnik výdaj bezodkladne po jeho zrealizovaní potvrdí aj v softvéri, čím sa na pozadí odošle informácia, online, do systému ezdravie.

Predpis/poukaz s čiarovým kódom

Lekárnik načíta čítačkou čiarový kód na papierovom predpise/poukaze. Ak načítanie nefunguje, skúsi zadať do softvéru číselnú interpretáciu pod čiarovým kódom (stačí posledných 11 číslic vyznačených tučným písmom) alebo rodné číslo pacienta. Ak sa ani potom v softvéri nezobrazí príslušný elektronický preskripčný záznam, lekárnik môže výdaj odmietnuť.

Lekárnik skontroluje vyhľadaný elektronický preskripčný záznam a porovná ho s papierovým predpisom/poukazom. Musia byť totožné a nesmú sa líšiť.

Lekárnik výdaj bezodkladne po jeho zrealizovaní potvrdí aj v softvéri, čím sa na pozadí odošle informácia, online, do systému ezdravie.

Nutnosť papierového predpisu/poukazu

Lekárnik si pri výdaji lieku/zdravotníckej pomôcky/dietetickej potraviny pýta od pacienta papierový predpis/poukaz, keď:

  • ide o predpis omamných a psychotropných látok II. skupiny
  • liek/pomôcku/dietetickú potravinu si vyberá pacient mimo EÚ alebo z EÚ, ale má iba európsky preukaz zdravotného poistenia alebo formulár E111 (turista)
  • ide o predpis od neambulujúceho lekára (kód 099)
  • ide o výdaj zdravotnej pomôcky v očných optikách
  • lekár síce vytvoril predpis elektronicky, ale nepodpísal ho správne - použitím elektronického preukazu zdravotníckeho pracovníka (ePZP) – túto informáciu zobrazí lekárnikovi jeho softvér.

Odlišnosti medzi papierovým a elektronickým záznamom

Lekár je povinný vytvoriť papierový predpis/poukaz identický s elektronickým preskripčným záznamom. Jeho softvér nesmie umožniť zmenu elektronického záznamu medzi odoslaním do systému ezdravie a tlačou. Napriek tomu sa môže stať, že papierový predpis/poukaz a elektronický preskripčný záznam sa budú líšiť (napríklad v počte balení, sile lieku, dávkovaní). V takom prípade môže lekárnik:

  • kontaktovať predpisujúceho lekára a výdaj zrealizovať až po tejto konzultácii
  • v prípade pretrvávajúcich pochybností výdaj odmietnuť

Odporúčaný postup v prípade rozdielu daného:

  • Počtom balení
    • ak je v elektronickom zázname nižší počet balení ako na papieri, lekárnik môže vykonať výdaj na základe elektronického záznamu
    • ak je v elektronickom zázname vyšší počet balení ako na papieri, lekárnik nevykoná výdaj, prípadne si s lekárom overí počet balení a predpísaný liek/pomôcku/dietetickú potravinu vydá až po tejto konzultácii
       
  • Iným rozdielom (sila lieku, dávkovanie):
    • lekárnik môže odmietnuť výdaj.
 

Lekárnik môže výdaj odmietnuť z týchto dôvodov:

  • má pochybnosti o nesprávnom vystavení predpisu/poukazu
  • nájde rozdiel medzi papierovým a elektronickým záznamom s výnimkou rozdielov, ktoré mohli vzniknúť z dôvodu, prebiehajúcej úpravy softvérov u lekárov a nie je možné uviesť všetky údaje aj na elektronický predpis
  • pacient má papierový predpis/poukaz s čiarovým kódom, ale softvér k nemu nenašiel elektronický záznam
  • pacient nemá papierový predpis/poukaz a v lekárni z technických príčin nefunguje erecept, softvér a/alebo internet. V takomto prípade je predpoklad, že systém čoskoro nabehne.

Ustanovenia zákona č. 362/2011 Z. z. o lieku týkajúce sa odmietnutia výdaja v lekárni ostávajú v platnosti.

Môže sa stať, že na papierovom predpise/poukaze budú uvedené údaje, ktoré budú v elektronickom zázname, chýbať. Konkrétne:

  • liek si hradí pacient sám na vlastnú žiadosť,
  • predpis realizuje/odporúča nezmluvný lekár,
  • opis pomôcky na mieru,
  • predpis položky, ktorý vopred schvaľuje ZP,
  • zdôvodnenie predpisu (napr. stupeň inkontinencie, množstevný limit a pod.).

Je to v poriadku, keďže u lekárov stále prebieha úprava softvérov a ich používanie bude súčasťou nových elektronických predpisov.  

Dočasné blokovanie elektronického záznamu

Blokovanie elektronického záznamu, za účelom objednania lieku/pomôcky/dietetickej potraviny, ktorý lekáreň/výdajňa nemá aktuálne na sklade, zatiaľ v erecepte nie je dostupné. Lekáreň/výdajňa preto postupuje nasledovne:

  • v softvéri potvrdí výdaj lieku/pomôcky/dietetickej potraviny, čím zablokuje jeho zobrazenie v inej lekárni/výdajni
  • blokuje sa na celú platnosť predpisu podľa platnej legislatívy
  • ak pacient predložil aj papierový recept/poukaz, lekáreň/výdajňa mu ho ako doteraz odoberie
  • lekáreň/výdajňa sa dohodne s pacientom na termíne výdaja
  • lekáreň/výdajňa, ktorá predpis zablokovala, pri výdaji vytvára štandardný dispenzačný záznam, čím sa predpis automaticky odblokuje 
  • pre blokovaný predpis nie je možné vykonať výpis
  • pokiaľ lekáreň/výdajňa nevie požadovaný liek/pomôcku/dietetickú potravinu v čase blokovania vydať, predpis odblokuje, čím pacientovi umožní vybrať si predpísaný liek/pomôcku/dietetickú potravinu v inej lekárni/ výdajni, o čom pacienta informuje a prípadne mu vráti papierový recept/ poukaz, ak mu ho odobrala
  • keď príde k skutočnému výdaju, pôvodný záznam vystornuje a pošle aktuálny správny elektronický záznam o výdaji.

Ak lekáreň nerealizuje výdaj celého predpísaného počtu balení lieku/dietetickej potraviny, v softvéri zhotoví výpis z receptu s novým čiarovým kódom a s nevydaným počtom balení. Papierový výpis tlačiť nemusí.

Odlokovať preskripčný záznam môže len tá lekáreň, ktorá ho zablokovala.

Oprava alebo zrušenie výdaja

Lekárnik môže upraviť údaje z elektronického preskripčného záznamu, v súlade s platnou legislatívou tak, že uvedie správne údaje v elektronickom dispenzačnom zázname. V niektorých situáciách sa oprava dokonca vyžaduje (generická substitúcia).

Opravu alebo zmenu údajov o výdaji lekárnik realizuje čo najskôr tak, že pôvodný elektronický dispenzačný záznam v softvéri vystornuje a vytvorí nový elektronický dispenzačný záznam so správnymi údajmi. Záznam sa dá zrušiť aj kompletne - vystornovaním. Oprava aj zrušenie sú možné aj vo fáze zúčtovania a fakturácie.

Preplácanie lekárenskej starostlivosti zdravotnými poisťovňami

Zdravotné poisťovne preplácajú lekárenskú starostlivosť tak ako doteraz, teda na základe faktúry a zúčtovacích dokladov. Nad údajmi, ktoré prídu do zdravotných poisťovní, prebiehajú analýzy a kontroly zamerané o. i. na nezrovnalosti medzi elektronickým záznamom, papierovým predpisom/poukazom a vykázanými údajmi.

Lekáreň môže, ale nemusí zasielať do zdravotnej poisťovne papierové predpisy/poukazy s čiarovým kódom, pri ktorých výdaj realizovala na základe riadne podpísaného elektronického preskripčného záznamu. Túto informáciu by mal lekárni zobraziť jej softvér. Papierové predpisy/poukazy triedi v zmysle platnej legislatívy a zmlúv so zdravotnými poisťovňami. Dávky a balíčky vytvára nasledovne:

  • pre VšZP: predpisy/poukazy vystavené elektronicky v samostatnej dávke, papierové predpisy/poukazy (bez elektronického záznamu) v balíčkoch a dávkach po 200
  • pre Dôveru: tak ako doteraz alebo tak ako pre VšZP
  • pre Union: predpisy/poukazy vystavené elektronicky - samostatne v dávke po 200, papierové predpisy/poukazy (bez elektronického záznamu) v balíčkoch a dávkach po 200